عناصر مشابهة

تطور أساليب السرد في الفنون البصرية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Development of Narrative Methods in Visual Arts
المصدر:المجلة العلمية لجمعية إمسيا التربية عن طريق الفن
الناشر: جمعية إمسيا التربية عن طريق الفن
المؤلف الرئيسي: ناجى، هبة عبدالمحسن على محمد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع13,14
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2018
الصفحات:1 - 35
DOI:10.21608/AMESEA.2018.75652
ISSN:2356-9921
رقم MD:1001175
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:استخدم الإنسان منذ أقدم العصور الصورة البصرية ثم اللغة المنطوقة فالمكتوبة، للإفصاح عما يجتاح ذاته من مشاعر وأحاسيس وكان هناك دائماً علاقة متداخلة بين الفن التشكيلي والأدب، لأن في الاثنين (الإنسان) هو الموضوع الرئيسي الذي يعبران عنه. وقد اتخذ الإنسان الأول من فنه وسيلة لتسجي خبراته، وتوثيق تاريخ أجداده وكرسالة بصرية تروى للآخرين حياة الشعوب وتسرد الحقائق الثقافية والتطلعات العامة. فقد بدأ السرد مع تاريخ البشرية ذاته، ولا يوجد ولم يكن هناك في أي مكان شعب بدون سرد. ولذلك فقد حظي مصطلح السرد وعلم السرد أو السردية باهتمام النقاد والفلاسفة منذ عصر الحداثة وما بعدها، وأصبح المنهج السردي من المناهج النقدية الحديثة التي استخدمت في تفسير وتأويل جماليات الفن والأدب على حد سواء، وتعددت الدراسات النقدية التي تناولت تعريف السرد وأنماطه وتحلي العملية السردية. كما ظهر مصطلح فن السرد. وقد شهدت أساليب السرد في الفنون البصرية تغييرات في الشك والوظيفة عبر التاريخ وكان الموقف منها والوعي بها متغيراً من عصر إلى آخر، كما ارتبط عصر ما بعد الحداثة بظهور مصطلح الميتا سرد منشقاً عن مفهوم السرد المعتاد. ومن ثم يتجه هذا البحث إلى دراسة مفهوم السرد الأدبي بوجه عام، والسرد الفني البصري بوجه خاص مع التعرض للنشأة التاريخية للسرد الفني البصري، وأنواع الفنون السردية، وتطور السرد البصري وأساليبه عبر العصور المختلفة، ذلك بما يواكب الاهتمامات النقدية المعاصرة في دراسة علم السرد ونظرياته، ويعمق من علاقة التراب والتداخل بين أنواع الفنية التعبيرية المختلفة وبخاصة الأدب والفن التشكيلي.

Man has used, since ancient times, the visual image, uttered, and then the written language, for revealing the feelings and sensations he want to express, and there was always an interlacing relationship between the fine art and literature, because, there, in both, man was the main subject they express. The first human has taken, from his art, a means to record his experiences and document his ancestor's history, and as a visual message, to be narrated to the others of the peoples' lives, and recount the cultural facts and public aspirations. Aspiration has started with the very humanity history itself, and there is no, and had not been, anywhere, a people without narrative. Therefore, the term of narrative and science of narrative or narration has had the interest of the critiques and philosophers since the time of modernism and there post, and the narrative approach had become one of the modern critical approaches that have been used in explanation and interpretation of both art and literature aesthetics, and the critical studies that have addressed the narrative definition and types, and the analysis of the narrative process, as well as the emerge of the narrative art convention. The narrative methods in visual arts have witnessed changes in form and function across history, and the attitude towards it and the awareness thereof was variable across ages, as well as the post modernism epoch has been linked to the emergence of the meta narrative convention, dissident from the usual concept of narrative. Then the research does turn to the study of the literature concept of narrative in general, and the visual artistic narrative in particular, broaching the historical evolution of the visual artistic narrative, the types of narrative arts, and the development of visual narrative and its methods over the different ages, in line with the contemporary critical interests in the study of the science of narrative and its theories, and deepen the relationship of interconnection and interference between different expressive art types, in particular the literature and fine art.