عناصر مشابهة

عوالم السرد العجائبي عند إبراهيم الكوني: دراسة تحليلية لنماذج مختارة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة جيل الدراسات الأدبية والفكرية
الناشر: مركز جيل البحث العلمي
المؤلف الرئيسي: بحري، محمد الأمين (مؤلف)
المجلد/العدد:ع8
محكمة:نعم
الدولة:لبنان
التاريخ الميلادي:2015
الصفحات:27 - 45
DOI:10.12816/0018525
ISSN:2311-519X
رقم MD:677575
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يعد إبراهيم الكوني من الكتاب القلائل في الوطن العربي ممن استطاعوا فتح نهج سردي قائم بذاته. مستقل عن مسار السردية العربية من حيث الموضوع والطرح والخصائص، وحتى النوع، الذي سماه البعض أدب الصحراء والبعض الآخر الأسطورة الشخصية. بينما سنسميه في هذه الدراسة : السرد العجائبي : الذي لا يتأسس منطقة إلا على عملية قلب المنطق المعقول بكل ما يبث التردد والارتياب والدهشة في نفسية القارئ؟\nيتعلق الأمر بمنطق سردي يصنع قوانينه من نسيج علاقات مفارقة للواقعي والمعتاد والمحسوس، وأعراف لم يسنها التواضع البشري يوماً، ونواميس تقع بين الممكن والمحال، بين الواقعي والمتخيل، وبين الطبيعي وما فوق الطبيعي، ويبن الحسي والمجرد. وذلك من خلال تناولنا نماذج سردية للكاتب، تتراوح بين القصة والرواية. في سرد تتآزر كائناته وعوالمه في حبك تصور نوعي لعلاقات العالمين الطبيعي وما فوق الطبيعي.\nسرد يسكن ذلك البرزخ الذي قد نسمع به ونتخيله ونهفو إلى هتك حجبه دون أن نؤمن تماماً بوجوده. سرد يمنح الدور الرئيس للدرويش والممسوس والمسحور والمسموم. ويفتح نافذة على عوالم السحرة والعفاريت، الجن والغيلان والملائكة، الكرامات والفراديس والخطايا واللعنات، والمحظوظون والمناحيس، المقدسات والأطهار، المدنسات والأنجاس ...الخ. \nوكل تلك العوالم وعلاقاتها السردية العجائبية يحبها الكوني وفق منطق سنبحث في تجلياته النصية والميتانصية، في خطابه الذي ينطق به الكائنات العجماء والأجسام الصماء والطبيعة الخرساء، التي تصبح في عالم إبراهيم الكوني، كائنات ناطقات بألف لسان

Ibrahim Al-Kouni is regarded to be from the few writers within the Arab world capable of opening a narrative approach that stands on its own, independent from the path of the Arab narrative in terms of subject, presentation, specificities and even kind, which some have named the literature of the desert whilst others have named it the personal legend. That is whilst in this study, we have named it: “The wondrous narrative”, which does not establish its logic except by a process of reversing the reasonable logic by all that which spreads hesitation, doubt and astonishment within the psyche or self of the reader. \nThe matter is related to the narrative logic which creates its laws from a weave of paradoxical relationships of realism, the habitual, the sensed, customary norms which human humility did not ever establish, laws which fall between the possible and impossible, between the realistic and the fictional, between the natural and supernatural, between the sensory and the abstract. That is by our taking of narrative models for the author which alternate between the story and novel, in a form of narrative in which its beings and its worlds reinforce your love of a qualitive perception to the relationships of the natural worlds and the supernatural. \nIt is a narrative which lives in that place beyond life and death which we could have heard of, imagined and slip into its realm without even believing completely in its existence. It is a narrative which confers a main role to the dervish, the possessed, the bewitched and the poisoned. It opens a window upon the worlds of sorcerers, demons, jinn, goblins, angels, miracles, paradises, sins, curses, luck, chance and omens, holy sanctities and purities, sacrilege and impurities etc.\nAll of those worlds and wonderous narrative relationships are weaved by Al-Kouni according to a logic which we will research in relation to its textual and metatextual manifestations, in respect to his address expressed by the wondrous entities, silent bodies and mute nature, which has become in the world of Ibrahim Al-Kouni, speaking entities of a thousand tongues.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018