عناصر مشابهة

A Psycho - Pragmatic Study of The Speech Act of Obsession

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة جامعة بابل - العلوم الانسانية
الناشر: جامعة بابل
المؤلف الرئيسي: Hussein, Ameer Ali (مؤلف)
المجلد/العدد:مج24, ع2
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2016
الصفحات:692 - 700
ISSN:1992-0652
رقم MD:1258320
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:English
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يتلخص هذا البحث بتوضيح موضوع ضمن علم اللغة النفسي-التداولي وهو موضوع الوسواس. الوسواس كفعل كلامي وهو الإيحاء الداخلي لفعل عمل مشين أو غير مرغوب فيه، يكون هذا الوسواس أما طبيعي مثل وسوسة الشيطان أو مرضي مثل الوسواس القهري. الهدف من هذا البحث هو إثبات أن الوسواس الطبيعي والقهري هما أفعال كلامية، لقد أخذت عدة أمثلة من آيات القرآن الكريم لتوضيح وإثبات أن الوسواس الطبيعي أو القهري هو نوع من الفعل الكلامي لأنه يقال بقصد ويكون له تأثير على المتلقي ليستجيب له. في الجزء الأخير للبحث، تمت مقارنة الوسواس مع حديث الروح حيث أن الوسواس يكون الموحى فيه خارجي (كان يكون الشيطان) ليس الشخص بذاته، بينما حديث الروح الطبيعي يحدث لأي إنسان في الحياة اليومية للتعبير عن حالة من الفرح أو الحزن أو الندم، حديث الروح هو حديث داخلي من الشخص لنفسه دون تأثير خارجي.

This paper discusses a notion in psycho-pragmatics called "obsession". This notion is a specific kind of soliloquy, which is persistent preoccupation ideas or thoughts that tell a person to do something bad or shameful things, however normal soliloquy is a normal speech with oneself to express regret or happiness. It is proved that obsession is an actual speech acts. A comparison is made between obsession and soliloquy in order to distinguish between these two similar notions. By doing this comparison, the paper shows the difference between the normal soliloquy and obsession. Some examples are taken from Arabic, especially from the Holy Qura'an. When analyzing these examples, the paper explains that soliloquy and obsession meet the three levels of speech act. Some verses (Ayas) explain the obsessive speeches of Satan to Adam for example and the perlocutionary act of these verses. Other verses (Ayas) show that soliloquy is a speech act but the speaker speaks to himself to express his thoughts and feelings or to do some actions as the perlocutionary act of his speech.