عناصر مشابهة

المذهب الحنفي في المغرب الأدنى بين جهود العلماء والتجار وغوائل السياسة ق. 2 - 4 هـ / 8 - 10 م

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة الصراط
الناشر: جامعة الجزائر - كلية العلوم الإسلامية
المؤلف الرئيسي: بوسعد، الطيب (مؤلف)
المجلد/العدد:مج18, ع34
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2016
التاريخ الهجري:1437
الصفحات:327 - 362
DOI:10.52128/0911-018-034-006
ISSN:1112-413X
رقم MD:1115126
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 02550nam a22002417a 4500
001 1856918
024 |3 10.52128/0911-018-034-006 
041 |a ara 
044 |b الجزائر 
100 |a بوسعد، الطيب  |g Boussaad, Tayeb  |q Bousaad, Altayeb  |e مؤلف  |9 195673 
242 |a The Hanafi School of Jurisprudence in El-Maghrib El-Adna Between the Efforts of Scholars and Merchants, and Risks of Politics (2-4 Centuries AH / 8-10 Centuries AD) 
245 |a المذهب الحنفي في المغرب الأدنى بين جهود العلماء والتجار وغوائل السياسة ق. 2 - 4 هـ / 8 - 10 م 
260 |b جامعة الجزائر - كلية العلوم الإسلامية  |c 2016  |g ديسمبر  |m 1437 
300 |a 327 - 362 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |d La doctrine hanafite est considéré comme le rite officiel du califat abbasside depuis sa fondation en (132 H/ 708 JC).\nPuis elle arrive a s'installé au pays du Maghreb orientale dont la capitale el Kairaouane ou elle est devenue la source juridique officielle de l'etat aghlabide (184- 296 H/ 800- 908 JC).\nLes savants, les commerçants, ainsi que les émirs aghlabides ont contribués a sa propagation, mais cette doctrine n'a pas réalisé son extension voulu car elle c'est limité au niveau des émirs, les Juristes, les employés d'administrations et les militaires, devant la domination du rite malikites.\n 
520 |f The Hanafi doctrine is considered the official rite of the Abbasid Caliphate since its foundation in (132 AH / 708 AD).\nThen it arrives to settle in the country of the Eastern Maghreb whose capital is Kairouan where it became the official legal source of the Aghlabid state (184-296 AH / 800- 908 AD). \nScientists, traders, as well as Aghlabid emirs have contributed to its propagation, but this doctrine has not achieved its intended extension because it is limited to the level of emirs, lawyers, administrative employees and the military. , before the domination of the Maliki rite.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2021 
653 |a التاريخ الإسلامي  |a المذاهب الفقهية  |a المذهب الحنفي  |a المغرب  |a أبو حنيفة، النعمان بن ثابت التيمي، ت. 150 هـ. 
773 |4 الدراسات الإسلامية  |6 Islamic Studies  |c 006  |e The Path  |f Al-ṣirāṭ  |l 034  |m مج18, ع34  |o 0911  |s مجلة الصراط  |v 018  |x 1112-413X 
856 |u 0911-018-034-006.pdf 
930 |d n  |p y  |q n 
995 |a IslamicInfo 
999 |c 1115126  |d 1115126