عناصر مشابهة

The Art of Simile in Poets of Goran

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة الأستاذ للعلوم الإنسانية والاجتماعية
الناشر: جامعة بغداد - كلية التربية ابن رشد
المؤلف الرئيسي: أحمد، مريوان حمه كريم (مؤلف)
المجلد/العدد:مج59, ع3
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2020
التاريخ الهجري:1442
الصفحات:435 - 462
DOI:10.36473/ujhss.v59i3.1142
ISSN:0552-265X
رقم MD:1091756
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Kurdish
قواعد المعلومات:EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:التشبيه واحد من أبرز الفنون البلاغية وأكثرها شيوعا في الشعر فضلا عن الخطاب اليومي لعموم الناس، واتخذه الشعراء وسيلة لتوضيح الأشياء وإبراز صفة من الصفات، ويعد أيضا من أدوات الخيال الشعري، ومن خلال التشبيه استطاع الشعراء إبداع كثير من الصور الشعرية الجميلة في قصائدهم. ونحن من خلال بحثنا هذا نحاول عرض فن التشبيه في أشعار واحد من أبرز الشعراء الكرد، وهو (عبد الله كوران) الذي يعد رائد الحداثة في الشعر الكردي، إذ كان الشاعر كثير الاستعمال للتشبيه في قصائده، ولا سيما الرومانسية منها فقد استطاع فيها إبداع صور شعرية لم تكن معروفة في الأدب الكردي ولم يسبقه إليها أحد. ولأن فن التشبيه في أشعار كوران لم يدرس من قبل، فقد ارتأينا أن يكون موضوع هذا البحث، ومن خلاله حاولنا دراسة جميع أنواع التشبيه لديه عن طريق اختيارنا لنماذج شعرية متفرقة له. ويتألف البحث من مبحثين رئيسين، ويتضمن كل مبحث عدة مطالب، ففي المبحث الأول عرف فن التشبيه، وبعد ذلك تحدثنا عن أهمية هذا الفن، مع بيان أركانه. أما في المبحث الثاني فقد بدأناه بالحديث عن أنواع التشبيه من حيث ورود وعدم ورود الأركان الثانوية للتشبيه، وبعد ذلك تكلمنا عن أنواع التشبيه العقلية والحسية، ومن ثم جاء الدور على أنواع التشبيه من حيث أطراف التشبيه، وأخيرا تحدثنا عن أنواع التشبيه من حيث عدد الأطراف، وقد استشهادنا لكل مطلب من مطالب هذا المبحث بنماذج شعرية من أشعار كوران مع تحليلها، وفي خاتمة البحث ذكرنا أهم النتائج التي توصلنا إليها.

Simile is the most prominent and the most common among the figures of speech, which is used not only in poetry but also in everyday language. In literature, it is used by the poets to depict the qualities of one thing through comparing it to another. For them it is an element of imagination by which they have created beautiful imagery in their works. This research is an attempt at presenting this figure of speech in one of the most distinct Kurdish poets and the leading figure of renewal in Kurdish poetry; Abdulla Goran. The poet has used this figure of speech on a wide range to create beautiful imagery with it and take it to vast extents of its use especially in his romantic poems, which have no antecedents. This side of Goran’s poetry has never been the subject of a research before, that is why it has been chosen for the topic of this research, through which all the types of simile used by the poet in his work are being shown. The research consists of two chapters each includes a number of parts. In the first chapter after introducing and presenting Simile, the importance of this figure of speech and then its bases has been discussed. In the second chapter, first the types of simile have been shown according the presence or absence of the minor bases and in their relation to the texts of the poets. And then the types of simile according to the perception and cognition of the sides of simile has been presented along with poetic examples. Later according to the quantity of the sides of simile enforced by figurative examples, and in the end simile related to the quantity of the side have been shown all with examples from his poetry. In the end the conclusions have been presented in several points.