عناصر مشابهة

تأثير المفاغرة في الوضوء: فغر القولون "ستوما الأمعاء الغليظة" والمعي اللفائفي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة العلوم الشرعية
الناشر: جامعة القصيم
المؤلف الرئيسي: المحيميد، عمر بن إبراهيم بن محمد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج13, ع4
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2020
التاريخ الهجري:1441
الصفحات:2975 - 3039
ISSN:1658-4066
رقم MD:1078749
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:Research Topic: The effect of anastomosis on ablution -does what comes out of ablution's nullifications – stool - through anastomosis nullify ablution as if it has come out of its normal anus or not? Research Purposes: Anastomosis definition, Clarify what it is medically meant, its cause, and how it works , the effect of ablution nullification in respect of anastomosis and clarification of joining it to jurists sayings- stool comes out from its normal anus or not, and the application of incontinence rules upon it or not and the clarification of urine and fecal incontinence. Research Methodology: Deductive, Analytical and Inductive Approach. Important Findings: It examines Fiqh ruling on Anastomotic Leaks, and whether they Nullify Ablution or not. However, it is similar to another issue discussed by Fiqh scholars [which is: Discharge of faeces from another exit, other than their original exit, the anus], therefore, Fiqh ruling on Anastomotic Leaks and Ablution should be similar to the ruling on this above-mentioned issue, which has been elaborated on by Fiqh scholars and I have previously mentioned in the research. This is because in case of Anastomotic Leaks, the faeces are actually discharged from another exit point. Nonetheless, some may argue that the ruling on the leaks discharged from surgical anastomosis should be different from the ruling on this issue, for the reasons I have already mentioned in the research, and that there is no similarity. They claim that these are two different possibilities, and each of them should have its ruling. Conclusion: the outgoings through anastomosis is not a nullification of ablution, so the person can pray whenever he wants and it is not necessary to perform ablution, unless the outgoing is from another exist than anastomosis. Important recommendations: I recommend focusing on investigating jurisprudences that frequently happen which in relate of people's life which happens daily or even many times in the same day, so the people need to state its judgment most urgently. Unfortunately they may not found the Fatwa as it is a new one, or the fatwa that based on a full perception to the incident such as medical jurisprudences. These jurisprudences need to be accurately diagnosed by specialists - doctors and the like - the accuracy of the diagnosis gives a correct judgment of the incident by the mufti.

موضوع البحث: تأثير المفاغرة في الوضوء، فهل ما يخرج من نواقض الوضوء-الغائط-عن طريق المفاغرة ينقض الوضوء كما لو خرج من مخرجه المعتاد؟ أم لا؟ -أهداف البحث: ذكر حكم نقض الوضوء بها، وبيان صحة إلحاقها بما يذكره الفقهاء-خروج الغائط من غير مخرجه المعتاد-من عدمه، وانطباق حكم السلس عليها من عدمه، وبيان حكم السلس. -منهج البحث: المنهج الاستقرائي التحليلي الاستنباطي. -أهم النتائج: يدور حكم المفاغرة وهل ينتقض الوضوء بها أم لا؟ بين المسألة التي يذكرها الفقهاء (خروج الغائط من غير مخرجه الأصلي) وتنزيلها عليها-وهذا له حكمه وتفصيله عند الفقهاء، وقد بينته في ثنايا البحث-؛ لأنه بالفعل خروج للغائط لكن من غير مخرجه، وبين-احتمال ذكرته بعد طول نظر وتقليب-: أن يقال: ما خرج بالمفاغرة مغاير للمسألة التي يذكرها الفقهاء؛ لعدة اعتبارات فصلتها في ثنايا البحث، فلا يصح الإلحاق؛ لعدم تحقق العلة، ولكل من الاحتمالين وجهة. الخلاصة: ما يخرج من نواقض الوضوء عن طريق المفاغرة ليس بناقض، فيصلي متى شاء، إلى أن يشاء، ولا يلزمه الوضوء إلا إذا خرج الناقض عن طريق غير المفاغرة. -أهم التوصيات: أوصي بالتركيز على بحث المسائل الفقهية كثيرة الحدوث، والمتعلقة بحياة الناس، والتي تقع بشكل يومي، أو في اليوم مرات؛ فيحتاج الناس إلى بيان حكمها أشد الحاجة، وقد لا يجدون الفتوى أصلا؛ لكونها مستجدة أو لا يجدون الفتوى المبنية على تصور كامل للواقعة، ومن ذلك: المسائل الفقهية الطبية، والتي تحتاج إلى تشخيص دقيق من قبل المختصين-الأطباء ومن في حكمهم-، فيؤدي دقة التشخيص إلى إعطاء حكم صحيح للواقعة من قبل المفتي.