عناصر مشابهة

الأقوال التفسيرية المغايرة للتفسير النبوي بين القبول والرد: دراسة تأصيلية نقدية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Different Interpretative Sayings of the Prophetic Interpretation between Acceptance and Refutation: A Critical Fundamental Study
المصدر:مجلة كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بكفر الشيخ
الناشر: جامعة الأزهر - كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بكفر الشيخ
المؤلف الرئيسي: الراسخ، محمد عبدالوهاب (مؤلف)
المجلد/العدد:ع3, مج3
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2019
الصفحات:13 - 62
DOI:10.21608/FICA.2019.85939
ISSN:2535-146X
رقم MD:1069062
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 06452nam a22002537a 4500
001 1807591
024 |3 10.21608/FICA.2019.85939 
041 |a ara 
044 |b مصر 
100 |9 366875  |a الراسخ، محمد عبدالوهاب  |e مؤلف 
245 |a الأقوال التفسيرية المغايرة للتفسير النبوي بين القبول والرد:  |b دراسة تأصيلية نقدية 
246 |a Different Interpretative Sayings of the Prophetic Interpretation between Acceptance and Refutation:  |b A Critical Fundamental Study 
260 |b جامعة الأزهر - كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بكفر الشيخ  |c 2019 
300 |a 13 - 62 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a يعتبر التفسير النبوي من أهم المصادر التي يعول عليها في فهم آيات القرآن الكريم، لأن النبي صل الله عليه وسلم أعلم الناس بمراد الله من كلامه، ومن هنا اتفق المفسرون على أنه إذا ثبت التفسير عن النبي صل الله عليه وسلم فلا يعدل عنه إلى غيره، إلا أنه وبالنظر في كتب التفسير المعتمدة نلحظ أن كثيرا من المفسرين المعتبرين. كالطبري وابن كثير والرازي وغيرهم. أوردوا إلى جانب التفسير النبوي أقوالا أخرى مغايرة له الأمر الذي يثير تساؤلا عند البعض حول طبيعة هذه الأقوال، وهل إيرادها في كتب التفسير يعتبر خرقا لحجية التفسير النبوي؟! ومن هنا كانت الحاجة ماسة لعقد هذه الدراسة حول تلك الأقوال وبيان منهج العلماء في قبولها وردها، وقد قسمت هذه الدراسة إلى قسمين: القسم الأول: الدراسة النظرية: وفيها تحدثت عن أنواع التفسير النبوي وصوره، ثم سلطت الضوء على قاعدة وجوب الأخذ بالتفسير النبوي وبينت دليلها وضوابطها. أما القسم الثاني: فقد خصصته للدراسة التطبيقية حيث قمت بجمع التفاسير النبوية التي أورد المفسرون بجوارها أقوالا أخرى- وذلك حسب ما تيسر لي- ثم قمت بدراسة تلك الأقوال ونقدها لبيان ما يقبل منها وما يرد. هذا وقد تبين لي من خلال هذه الدراسة أنه لا ينبغي التسرع في الحكم برد بعض الأقوال بدعوي مغايرتها للتفسير النبوي، وإنما الواجب وضعها تحت مجهر النقد والتحليل حتى يثبت مدى موافقتها أو مخالفتها للتفسير النبوي. كما ظهر أيضا من خلال البحث أن معظم الأقوال التي أوردها المفسرون بجوار التفسير النبوي لا تتعارض معه وإنما هي إما أقوال تكميلية أو توضيحية أو متقاربة في المعنى إلى حد كبير مع ما ذكره الرسول صل الله عليه وسلم. 
520 |b The Prophetic interpretation is one of the most reliable sources for understanding the verses of the Holy Qur'ân because the Prophet – Peace be upon Him – is the most knowing of Allāh’s words purpose. Therefore, the interpretation scholars have agreed that if the interpretation given by the Prophet – Peace be upon Him – was proven, it is not appropriate to divert from it to others. However, given the books of interpretation adopted, we notice that many of the authorized interpretation scholars, such as Al-Tabari, Ibn Katheer, Al-Razi, and others, have provided, along with the prophetic interpretation, other different sayings. This raises a question on the nature of these sayings and is its inclusion in the books of interpretation may be considered a violation of the authority of the Prophetic interpretation? Accordingly, there is an urgent need to address this study on these sayings and to explain the method of scholars in accepting and refuting such sayings. This study is divided to two parts: The first part: The theoretical study, in this part, I have discussed the kinds and types of the interpretations of the Prophetic interpretation, then shed light on the rule of the necessity of adopting the prophetic interpretation and explained its evidence and canons. The second part: The applied study, in this part, I collected the prophetic interpretations besides which the interpretation scholars have provided other sayings – as far as I could – then I studied and criticized these sayings to show what is accepted and what is refuted. It has been shown through this study that some sayings should not be refuted hastily by claiming that they differ from the Prophetic interpretation, but rather that it must be studied critically and analytically in order to prove the extent of its compatibility or its incompatibility of the Prophetic interpretation. It also appeared through the research that most of the sayings provided by the interpretation scholars along with the Prophetic interpretation do not contradict it, but the sayings are either complementary, illustrative, or closely related in the meaning with what the Prophet – Peace be upon Him – said. 
653 |a القرآن الكريم  |a تفسير القرآن  |a التفسير النبوي للقرآن  |a معانى القرآن 
692 |a الأقوال التفسيرية  |a المغايرة  |a التفسير النبوي  |a بين القبول والرد  |a دراسة تأصيلية نقدية  |b Interpretative Sayings  |b Different  |b The Prophetic Interpretation  |b Between Acceptance and Refutation  |b Acritical Fundamental Study 
773 |4 اللغة واللغويات  |6 Language & Linguistics  |c 001  |f Mağallaẗ Kulliyyaẗ al-dirāsāt al-islāmiyyaẗ wa al-ʿarabiyyaẗ lil banat bi ğāmiʿaẗ Al-Ahzhar farʿ kafr Al-Sheikh  |l 003  |m ع3, مج3  |o 2097  |s مجلة كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بكفر الشيخ  |v 003  |x 2535-146X 
856 |u 2097-003-003-001.pdf  |n https://fica.journals.ekb.eg/article_85939.html 
930 |d n  |p y  |q n 
995 |a IslamicInfo 
999 |c 1069062  |d 1069062