عناصر مشابهة

عطية بن سعد العوفى ومروياته في سنن أبي داود والترمذي وابن ماجة: دراسة نقدية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Attiah Bin Saad Al-Owfi and his Narrations in Sunan Abu Dawood, Tirmidhi and Ibn Majah: A Critical Study
المصدر:مجلة البحوث والدراسات الإسلامية
الناشر: ديوان الوقف السني - مركز البحوث والدراسات الإسلامية
المؤلف الرئيسي: الغشيمي، عبدالواسع محمد غالب (مؤلف)
المجلد/العدد:ع58
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2019
الصفحات:229 - 280
ISSN:2071-2847
رقم MD:1068552
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:اشتمل البحث على ترجمة تعريفية لعطية بن سعد العوفي، وبيان جهوده، في رواية الحديث والتفسير، وتبين أنه من مشاهير التابعين، وقد روى عن عدد من الصحابة رضي الله عنهم إلا أنه أكثر الرواية عن أبي سعيد الخدري. وقد ضعفه أكثر العلماء بسبب ضعف حفظه، وبالتشيع، وتدليس الشيوخ. أما تضعيفه بسبب ضعف حفظه فقد فسره ابن حجر بقوله: "صدوق كثير الخطأ" ولعل هذا هو مستند بعض العلماء في تضعيفه، أما من ضعفه بسبب التشيع ففيه نظر إذ لم يثبت أن عطية كان داعيا إلى ذلك. كما أن من ضعفه بسبب (تدليس الشيوخ) اعتمد على رواية عبد الله بن أحمد عن أبيه في عطية، العوفي "وهو أنه كان يأتي محمد بن السائب الكلبي فيأخذ عنه التفسير ويكنيه بأبي سعيد الخدري"، كما اعتمد أيضا على قول ابن حبان: "أنه سمع أحاديث من أبي سعيد الخدري فلما مات جعل يجالس الكلبي فإذا قال الكلبي: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم كذا فيحفظه وكناه أبا سعيد". وقد أجاب ابن رجب الحنبلي عن ذلك فقال: "ولكن الكلبي لا يعتمد على ما يرويه، وإن صحت هذه الحكاية عن عطية فإنما يقتضي التوقف فيما يحكيه عطية عن أبي سعيد من التفسير خاصة، فأما الأحاديث المرفوعة التي يرويها عن أبي سعيد فإنما يريد أبا سعيد الخدري ويصرح في بعضها بنسبته". وأما توثيق ابن معين له فقد جاء عنه روايات أخرى فيها تضعيفه، وقد قرر ابن شاهين في عدة مواضع: أنه إذا كان للإمام الواحد قولان مختلفان فأولاهما بالصواب ما وافقه عليه غيره من النقاد". كما أن توثيق ابن سعد له قول شاذ منه، قال ابن حجر: " ولم يلتفت أحد إلى ابن سعد في هذا فإن مادته من الواقدي في الغالب والواقدي ليس بمعتمد". والذي يظهر لي هو أنه ممن يعتمد قوله في الجرح والتعديل، إلا أنه شذ هنا كما قد يحصل لغيره من النقاد. ويرى أبو حاتم، وابن عدي في عطية العوفي: "بأنه مع ضعفه يكتب حديثه". ومعنى ذلك أنه يكتب حديثه في الشواهد والمتابعات ولا يحتج به إذا انفرد، فإذا اعتضد بمتابع أو شاهد ارتقى إلى مرتبة الحسن لغيره بشرط ألا يكون ضعف طرقه شديدة، أي أن يكون ضعف رواته في مختلف طرقه ناشئا من سوء حفظهم لا من تهمة في صدقهم أودينهم. وعلى هذا سار البحث حيث بلغت أحاديثه في السنن (25) حديثا منها: أربعة عشر حديثا صحيحا بالمتابعات والشواهد، وأحد عشر حديثا ضعيفا ومنها شديد الضعف.

The research included an overview for Attiah bin Saad Al-Owfi, and a revelation for his efforts, in Hadith and Tafseer “Exegesis”. It was discovered that he was one of the famous followers who narrated on the authority of many prophet’s companions especially Abu Saeed Al-Khudri. He has been weakened in narration by most scholars because of his poor memorization, and because he was accused of being a Shiite, as well as being accused of TADLEES AL-SHOYOUKH. As for weakening because of his poor memorization, it has been interpreted by Ibn Hajar saying: “He is righteous but has many mistakes” Perhaps this is the reference of some scholars for weakening him. As for his weakness due to Shi’ism, it was not proven that Attiah was calling for this doctrine. He was also weakened because of (TADLEES AL-SHOYOUKH) based on Abdullah bin Ahmed narration on the authority of his father saying: “Attiah was visiting Mohammed bin Al-Saeb Al-Kalbi learning exegesis from him thus he nicknamed him Abu Saeed Al-Khudri,” as well as the words of Ibn Hibban saying: “He heard Ahadith from Abu Saeed, and when Abu Saeed died, he was visiting Al-Kalbi taking Hadith from him; then he nicknamed him Abu Saeed. Ibn Rajab Al-Hanbali said: “But al-Kalbi narration is not reliable, and if this story is true about Attiah, it requires not to adopt what Attiah narrated about Abu Saeed, especially exege “As for Ahadith narrated about Abu Saeed, Attiah attributed them to Abu Saeed. As for Ibn Maeen recommendation for him, there were other narrations in which he weakened him. Ibn Shaheen has decided in several places saying: If one imam has two different sayings, the most rightly saying is what other critics have agreed upon. 1-Exlenaition of Al-Tirmidhi Defects for Ibn Rajab Al-Hanbali (p.139). The recommendation of Ibn Saad for Attiah is incorrect. Ibn Hajar said: “No one paid any attention to Ibn Saad in this, as his narratives are derived from Al-Waqidi, and Al-Waqadi is not authenticated (1)” What appears to me is that Ibn Saad words are authenticated in vouching and discrediting, but he is incorrect here as may happen to other critics. Abu Hatim, and Ibn Uday said: “Attiah, despite his weakness in Hadith, but his Hadith can be relied on”. This means that his Hadith can be relied on regarding evidences and supplementary and is not relied on if alone. If he is supported by a supplementary or evidence, his Hadith may rise to the rank of al-Hasan, provided that the weakness of its ways is not severe, i.e., that the weakness of its narrators in its various ways arises from their poor memorization and not from their righteousness or religion. Based on this, the research continued including 24 hadiths in Sunan containing 14 right Hadith with evidences and supplementary and 11 weak and very weak Hadith. 1- FATH AL-BARI 1/417.